Membaiki imej yang kelabu

Nota:Untuk tutorial ini saya menggunakan adobe photoshop CS 2
Kali ini saya hendak tunjukkan bagaimana hendak membetulkan imej yang kelabu seperti pada gambar dibawah.Gambar pemandangan diwaktu matahari hendak terbenam memang cantik kalau kita ambil.Tapi sayang warnanya kelabu.Sepatutnya nampak agak kemerah merahan.Nampak macam ada kabus. 
baiki imej kelabu


  • Mula mula buka imej yang anda simpan.Klik Menu file dan pilih open.
  • kemudian browse tempat simpan fail,jika dah jumpa pilih open.
  • Kemudian klik menu Image,Adjusment dan pilih shadow/highlight.
  • Imej serta merta menjadi terang.
imej terang
  • Laraskan Amount pada pada Shadows 50% dan highlights kepada 85% dan .kemudian klik pada kotak show more options. 
  • Kemudian pada color corrections laraskan sehimgga 100%.Pelarasan ini ikut sedap mata kita   memandang. Mungkin korang mempunyai citarasa yang lain.Cuma laraskan setting yang ada disini.
  • Seterusnya jika hendak membuat pelarasan atau mengubah warna .Klik menu image,kemudian pilih Hue/Saturation.Kemudian laraskan pada Hue untuk menampakan  lagi warnanya.
Hasilnya:

buat pelarasan warna


Selamat mencuba.


Post a Comment

5 Comments:

Unknown said...
Teknik Buat Blog

salam.. saya minta izin ye ambil sebahagian yang comel dalam ni.. thanks na... :)

Unknown said...
Teknik Buat Blog

http://imanasuha.blogspot.com/ sila melawat blog saya...

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@iman nasuhasilakan...:)

Trgbesh said...
Teknik Buat Blog

Saya mohon copy nota-nota dalam ni untuk praktis....

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@Trgbeshboleh silakan...:)