masaalah double posting pada blog

Kadang kadang terjadi posting pada blog kita berulang ulang.Maksud saya posting tersebut mempunyai entri yang serupa. Ada sesetengah berlaku bila membuat edit pada template.Bila membuat perubahan pada template sebaikbaiknya buat backup template terlebih dahulu.Kemudian perhatikan kesemua posting dan bahagian yang yang ada pada blog.Sebab kemungkinan boleh berlaku bahagian yang kita tidak buat apa apa edit pun boleh berubah.Pernah terjadi pada saya side bar yang memanjang kebawah bila klik pada read more..kalau tak buat backup susah....
berbalik kepada masaalah tadi..

Sekiranya terjadi double posting cara mengatasinya adalah seperti berikut:
Masuk kedesign--pilih edit HTML
dan cari kod berikut:


<div id='main-wrapper'>
  <b:section class='main' id='main' showaddelement='no'>
<b:widget id='Blog1' locked='true' title='Blog Posts' type='Blog'/>
<b:widget id='Blog2' locked='true' title='Blog Posts' type='Blog'/>
 </b:section>
      </div>

bila dah jumpa delete kod ini yang digelapkan(bold):

<b:widget id='Blog2' locked='true' title='Blog Posts' type='Blog'/>
kemudian  preview dahulu sebelum save template

Post a Comment

32 Comments:

shuhadah Zainol said...
Teknik Buat Blog

TQ so much dear... mmg ni yg saye tercari2 selama ni.... now baru jumpa.... now my blog dah x triple entry lagi...:)

TQ..TQ..nanti belanja teh tarik..:)

ika=) said...
Teknik Buat Blog

sudah berjaya...thnks yahaya.. :)

faizalnizam said...
Teknik Buat Blog

selalu gak aku nampak double posting ni.

fida said...
Teknik Buat Blog

good morning, nice to visit your blog, this is a blog containing good information and interesting, congratulations to you.
don't stop to be creative, hopefully I can come back here again
do not forget
I wait your comments on our new blog

nabilla syima said...
Teknik Buat Blog

sorry lmbt balas pertanyaan hrtu ye...bz sikit+sakit hati tgk blog jd ntah pape...tp pas yhy tlng hrtu,ok terus dah...tq ok..

Guru said...
Teknik Buat Blog

setakat ini belum lagi ada masalah macam ni...
anyway, ia mungkin berguna satu hari nanti

salam perkenalan

ARaLL said...
Teknik Buat Blog

thank U infonya,,,,,

suzie rahman said...
Teknik Buat Blog

owh xprnh terjadi pada suzie lg.tp suzie pnh tgk kt blog org lain.heran gak npe double. nice sharing--

SayaNina said...
Teknik Buat Blog

salam..thanks,it helps...

Soleh Google ☁️ 👓 📙 said...
Teknik Buat Blog

Salam,
Thanks, blog Slogan Idea aku dah ok,TQ very much

ghost said...
Teknik Buat Blog

pernah terjadi sekali tapi berjaya diatasi.Cuma yang kadang terjadi entry yang set berjadual selalu bertukar kepada draf..dan ini membuatkan sy terpaksa mengulang publish.Info nih sekurang2nya boleh dijadikan sebagai persediaan.

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

terima kasih semua atas komen2 yg memberi perangsang utk tutorial2 seterusnya

Gayahspears said...
Teknik Buat Blog

info yg baik utk blogger2 baru~

Anonymous said...
Teknik Buat Blog

macam mana nak post blogspot update ke fan pages facebook?please help me...

AltafDarwish said...
Teknik Buat Blog

berkenaan masalah ini, aq cuba letak readmore.. bila aq klik pada readmore, entri aq jadi berdouble.. knp???? aq cari code di atas tiada dalam template aq... knp ya????

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@AltafDarwishkalau jadi mmcm tu cuba ubah kedudukan kod pada template

AltafDarwish said...
Teknik Buat Blog

@yahaya nak ubah cam mana??? saya tak pandai la.... dah puas saya cuba, tapi tak boleh... masalah template kot... bila saya masukkan readmore, entri saya akan jadi berdouble... satu kat atas, satu kat bawah... dan saya tak tau nak buat camne...

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@AltafDarwishmungkin juga sebab template.Read more ada 4 cara..cuba cara yang lain pula.

Anonymous said...
Teknik Buat Blog

say ada masalah..saya punya tajuk post berulang..cuba anda buka blog saya dan tengok..post titlenya double kan?tolong saya..masalh nie buat blog sya jadi buruk..plz..bagi tuto:(

cokelat91 said...
Teknik Buat Blog

saya pon ade masalah mcm ni jugak..
saya cube mcm akk suruh tpi x jdi..
mse preview boleh pastu ble save dy jdi mcm tu jugakk..huhu..
mcm mne ye? =)

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@cokelat91tak dapat nk pasti sebab sebab yg lain.cuba tukar template .

cokelat91 said...
Teknik Buat Blog

terima kasih encik yahaya~ blog saya dah x ade due kali post dah..hehe~ =)

OKE MEMORY said...
Teknik Buat Blog

Thanks atas informasinya .. Kunjungi blog saya ya ..

wafimamakidz said...
Teknik Buat Blog

Terimakasih sifu yahaya kerana menyelesaikan masalah saya...Saya telah berjaya melakukannya.... terima kasih banyak2.....

نور إيمان said...
Teknik Buat Blog

thanks alot....
akhrnya dpt gak knl pasti kod html tu..() not Blog2'
**********************************************
TERIMA KASIH

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@نور إيمانbukan kod blog2 tapi blog11 kat situ...

daydenk farah said...
Teknik Buat Blog

xdapat la. tlg saya :'(
dah lama dah benda ni ada kat blog sy.
xtau macam mana nak buat.

http://farahdaydenkfarhana.blogspot.com/

Syukhairey said...
Teknik Buat Blog

saya pernah guna browser GOOGLE CROME & MOZILLA FIREFOX...masalahnya, bila post artikel pada blog, posting yang keluar tidak mengikut jumlah yang saya setting pada "number of post in main page". kalau saya set 5 post, yang keluar hanya 3 sahaja...ikut artikel terakhir yang guna browser berbeza. huhuhu...

safarina said...
Teknik Buat Blog

assalamualaikum,
kenapa tak jadi bile sy pdm, tutorial double posting tu, byk kali tak jdi, bolee tolong tak? :)

nafisa said...
Teknik Buat Blog

kenapa jadi bertindih...baru nak belajar buat blog

krtcacarbaru@hotmail.com said...
Teknik Buat Blog

saya x derkla code tu... tolong

Ike Juwita said...
Teknik Buat Blog

udah aku hapus tapi masih aja salah kode, gimana yah