Menjimatkan bandwidth internet

jimatkan bandwith
Anda menggunakan internet dengan sistem pembayaran volume based? Jadi tentu anda ingin menjimatkan menjimatkan bandwidth internet agar anda jimat menggunakan quota dan tidak over quota yang menyebabkan bil internet anda meningkat. Tips menjimatkan bandwidth ini sangat sesuai untuk volume based seperti celcom,maxis,digi dan sbgnya. Selain dapat menjimatkan bandwidth juga dapat mempercepatkan proses melayari internet anda.Berikut adalah tips bagi menjimatkan bandwitdh internet anda:
1. Mematikan fungsi untuk load images dan sound.
Jika anda melayari ke suatu web dan hanya memerlukan penerangan text sahaja .maka anda boleh mematikan fungsi untuk load images dan sound,
Cara untuk membuang fungsi load images dan sound untuk Firefox dan Internet Explorer.
Untuk Firefox : Tools -> Options -> Content
Untuk IE : Tools -> Internet Options -> Advanced
Mematikan setting update automatik pada windows, antivirus maupun software yang lain dan tukar ke setting ke manual update. Kerana ada beberapa program yang kita install melakukan download update secara automatik .Jika update automatik maka bandwidth yang digunakan banyak sekali, kerana update seperti itu menggunakan bandwidth yang besar
3. Install Add-ons Adblock Plus.
Plugin ini berfungsi untuk menutup iklan-iklan yang muncul di suatu web kalau kita membuka web tersebut tersebut.
Untuk firefox anda boleh menginstall add-ons Adblock plus (https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865).
add-ons firefox ini mampu mematikan iklan gambar dan iklan flash.
4. Menggunakan program mampatan images seperti toolnel.
Dengan program ini, maka data akan dimampatkan terlebih dahulu sebelum masuk ke komputer kita.
Anda boleh mendownload di http://www.toonel.net/downloads.html
5. Menggunakan Web mail yang support AJAX
Gunakan email yang menyokong AJAX dimana bekerja lebih cekap sehingga data yang kita download lebih kecil. Web mail yang menyokong AJAX antara lain adalah seperti GMail dan Yahoo Mail dengan versi barunya.
6. Gunakan satu browser saja.
Gunakan satu browser saja, misalnya kalau Firefox gunakanlah Firefox terus, Kalau Internet Explorer gunakanlah Internet Explorer saja, jangan bertukar tukar.Ini adalah
kerana setiap browser memiliki cache sendiri, sehingga jika Anda membuka web yang sudah pernah anda kunjungi, maka browser tersebut tidak akan mendownload seluruh data lagi, kerana sudah tersimpan di browser komputer anda berupa cache.
Firefox memiliki keunggulan iaitu downloadnya lebih kecil jika di bandingkan dengan browser lainnya, jadi lebih cepat dan dan menjimatkan. selain itu Firefox memiliki banyak add on yang dapat digunakan untuk mempertingkatkan prestasi semasa melayari internet .

Post a Comment

7 Comments:

tian said...
Teknik Buat Blog

nice info, ^^
tukeran link yuk, link blog anda sudah dipasang, silakan cek, tolong linkback y,, ^^

Design Images said...
Teknik Buat Blog

Thank for the tips...Visit my blog...

Cheap SSL said...
Teknik Buat Blog

Ia adalah maklumat yang sangat baik dan apa-apa bagi pengguna baru.Saya benar-benar gembira membacanya.Terima kasih kawan untuk berkongsi pos maklumat kepada kami. Teruskan usaha.

fi said...
Teknik Buat Blog

thanks..benda ni sgt useful :)

cheap ssl said...
Teknik Buat Blog

Useful information...!
I really recommend as such useful resource text. We have gone through entire content and it’s really deserver excellent peace of content label. Thanks for sharing with US! I wish you good luck for some more post.

Unknown said...
Teknik Buat Blog

great..

xDer said...
Teknik Buat Blog

info menarik :)