memasang read more dengan jump break

Membuat "read more" pada blog telah saya muatkan dalam tutorial sebelum ini.Blogspot telah mengeluarkan satu fungsi bagi membuat read more iaitu dengan menggunakan jump break. .Sebelum dikeluarkannya fungsi baru read more ini, yang dulu kita perlu memasang script pada kod template. Tetapi sekarang akan menjadi lebih mudah dengan terlancarnya  read more versi baru ini.
Berikut adalah cara membuatread more dengan menggunakan jump break.

Pada posisi compose klik  pada artikel yang ingin anda potong menggunakan read more. Kemudian klik pada ikon jump break, seperti pada gambar di bawah )  maka artikel anda akan terpotong dengan sendirinya.

Cara di atas tersebut jika sekiranya anda menggunakannya pada posisi compose. Pada posisi edit HTML maka anda perlu  tambahkan kode <!-- more --> di antara artikel yang ingin dipotong ( lihat gambar di bawah ini ).

Nota:
pada yang menggunakan template bukan dari blogspot anda perlu menambah kod bagi memastikan jump break berfungsi
Untuk membuatnya,masuk ke  Layout | Edit HTML,sebelum itu backup dulu template anda dengan klik pada butang Download Full Template.dengan membuat sedemikian anda akan memuat turun fail XML template anda yang boleh anda upload kembali jika diperlukan.

Selepas membuat backup, Klik pada checkbox Expand Widget Templates , kemudian cari kod dibawah ini:
<data:post.body/>
Selepas jumpa kod tersebut, masukkan kod berikut dibawahnya:
<b:if cond='data:post.hasJumpLink'>
<div class='jump-link'>
<a expr:href='data:post.url + "#more"'><data:post.jumpText/></a>
</div>
</b:if >
Selepas memasukkan kod tadi, klik Save

Post a Comment

16 Comments:

Anonymous said...
Teknik Buat Blog

TQ..mas infonya..
kemarin blog saya upload template baru sehingga fitur read morenya hilang
sekarang sudah bisa..
kalau ada waktu silahkan berkunjuang ke Blog saya gan

jadoelpunya.blogspot.com

^^

maya said...
Teknik Buat Blog

makasih mas ilmunya dah saya praktekin di blog saya kasatmaya.blogspot.com dan berhasil makasih...

Unknown said...
Teknik Buat Blog

http://aerol-rianbow.blogspot.com/

SANGAT BERGUNA

geekz36 said...
Teknik Buat Blog

camne nak tukar perkataan "continue reading" kepada perkataan lain ?

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@geekz36
masuk ke edit HTML-klik expand template widget:
gunakan butang Ctrl + F untuk cari perkataaan continue reading,lepas jumpa tukar je..

geekz36 said...
Teknik Buat Blog

terbaik, komen dijawab dengan pantas.tq, problem solved.

Anonymous said...
Teknik Buat Blog

Salam.

Saya seorang pemula di blogger, dan saya banyak belajar dari blog ini. Saya baru saja coba mengikuti petunjuk menggunakan read more model JUMP BREAKS diatas, memang berhasil tapi postingan saya di halaman beranda hilang semua, yang tinggal hanya tulisan BACA SELENGKAPNYA. Tolongin dong, gimana cara nampilinnya plus ukuran untuk besar kecilnya read more tsb di beranda. Frustrasi nich, udah nyari2 di internet tapi blum ketemu juga caranya.

Terima kasih, moga gak ngerepotin.


By: KRIS
E-mail: ARIESTABLUES@YAHOO.CO.ID

Rohana Daud said...
Teknik Buat Blog

terimakasih..blog ni banyak membantu saya..semuga Allah memurahkan rezeki anda..

cunndaa said...
Teknik Buat Blog

dah berjaya....tq yahaya....

wany said...
Teknik Buat Blog

saya dah cuba..berjaya..tp knpa read more berada di bawah post?

Unknown said...
Teknik Buat Blog

tq..saya dah cuba..tq atas komen di blog!

Unknown said...
Teknik Buat Blog

Aduh makasih banget amat sangat, caranya simple ga ribet, :D

Ini blogger saya masih belajar :D

www.kucingelektro.blogspot.com

wardahnasuha said...
Teknik Buat Blog

Terima kasih.

Info yang bermanfaat. Telah saya praktikkan di blog saya.

Salam mesra dari Malaysia.

Unknown said...
Teknik Buat Blog

terima kasih kk informasinya

Rifki Aria said...
Teknik Buat Blog

Terimakasih atas ilmunya. Fitur jump break ini emang berguna banget biar post nggak kepanjangan.

Btw mampir ke bate-pappo.blogspot.com :)

QueMuslimah said...
Teknik Buat Blog

alhamdulillah, yang ni boleh digunakan..

tqvm...