Cara menukar warna background pada widget

Mungkin korang ingin menukar warna background pada widget disidebar atau pun hendak mempelbagaikan warna latarbelakang yang ada pada widget.Sebagai menunaikan permintaaan dari rakan kita yang meminta saya membuat tutorial menukar warna background,jadi  tutorial saya kali akan memuatkan cara bagaimana membuatnya.Pada mula nya saya bercadang hendak memasukkan sekali cara menukar warna pada tajuk widget dan meletakkan teks yang kebiasaanya berada disebelah kiri ketengah,tapi akhirnya saya ambil keputusan untuk mengasingkan agar tidak mengelirukan dan memudahkan pencarian artikel dan juga nak letak tajuk pada posting pun agak panjang.


Untuk membuatnya:

1.Log in dan pilih design—Klik pada edit HTML
Dapatkan dulu widget id terlebih dahulu untuk widget yang hendak dtukar warna.Sebelum ini saya ada juga menunjukan cara hendak mendapatkan widget id boleh dirujuk disini
contoh kod untuk widget id ditemplate seperti dibawah ini:

</b:widget>
<b:widget id='BlogArchive2' locked='false' title='Archives' type='BlogArchive'>

2.Seterusnya masukkan kod seperti ini:
Kod hendaklah diletakkan diatas kod  ]]></b:template-skin>

#BlogArchive2{
background-color:#7401DF;
}

Jika hendak memasukkan widget yang lain hanya tambah dibawahnya seperti ini:

#BlogArchive2{
background-color:#7401DF;
}
#linklist2{
background-color:#7401DF;
}

3.Kemudian preview dan save template setelah tiada apa apa error.

Post a Comment

10 Comments:

Gayahspears said...
Teknik Buat Blog

hihi..kalo wordpres same tak???
rasenyer len cket kot dari blogspot pnyer kod :(

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@Gayahspearsn wordpress kod berbeza dari blogspot.

Unknown said...
Teknik Buat Blog

xfaham

Agung Ngurah said...
Teknik Buat Blog

Coba dulu ah ... Thks 4 info

CheNk RahMan said...
Teknik Buat Blog

mantap...gan.

van said...
Teknik Buat Blog

nanti saya coba... ini bagus..

wan syamilah said...
Teknik Buat Blog

hmm..bagus sgt ni...nanti widget tu nampak pelbagai warna..cantik... ;-)

geekz36 said...
Teknik Buat Blog

kalau x jumpa "" camne?

geekz36 said...
Teknik Buat Blog

dah jumpa. dalam template aku ni nama dia
" ]]> ", huahuahua

MANZARINA said...
Teknik Buat Blog

salam ...mohon adakan toturial jquery scrollbar pada post...sy dah try buat, tak jadi...bila buat...ada plak post saya terkeluar pegi ke header