Membuat text area

Text area adalah ruangan bagi kita memasukkan kod html,javascript dan lain lain teks agar mudah bagi pengunjung menyalin dan nampak lebih kemas dan tersusun posting kita Untuk   membuat text area copy text dibawah ini:

Text area biasa:

<p align="center"><textarea name="code" rows="6" cols="20"> masukan kod kod yang anda inginkan di sini, tulisan anda akan tampil di dalam text area </textarea></p>

Hasilnya:


Cols="20" bermaksud lebar ruangan
Rows="6" bermaksud tinggi text area
untuk mengubah saiz nombor tadi perlu lah diedit mengikut kemahuan kita.

Kotak text area dengan butang Highlight all.


Untuk text area begini pengunjung cuma perlu tekan butang Hightlight all dan copy untuk menyalin kod dalam text area tadi .

<div><form name="copy"><div align="center"><input onclick="javascript:this.form.txt.focus();this.form.txt.select();" type="button" value="Highlight All"> </div><div align="center"></div><p align="center"><textarea style="WIDTH: 300px; HEIGHT: 144px" name="txt" rows="100" wrap="VIRTUAL" cols="10">masukkan kod atau tulisan anda di sini,text atau kod yang anda tulis akan muncul di sini boleh di copy oleh para pengunjung</textarea></p></div></form>

Hasilnya:

Post a Comment

5 Comments:

lucky95 said...
Teknik Buat Blog

thanks bos untuk informasinya,,!
saya sangat berterimakasih neh sama sampean, karne udah membuat posting yang bagus ini untuk dipelajari..
tapi sebelumnya maaf ya kalau q mengkopy beberapa postingan untuk di aplikasikan di blog saya..!
salam netter
@click4freedownload

Unknown said...
Teknik Buat Blog

terima kasih sangat2.banyak yang saya belajar dan sedang belajar dari sini

printing said...
Teknik Buat Blog

Great Post n Great Job, so "U Comment, I Follow" n "I Comment, U Follow", Thank's a lot

DEWATAWANGIAN said...
Teknik Buat Blog

Mintak pihak tuan tolong untuk 'blogger new template'. Dah masukkan code tapi lepas save, code hilang dari textarea. Textarea jadi kosong. Harap boleh bantu.

Unknown said...
Teknik Buat Blog

salam bos. boleh tak nak tanya soalan sikit?
saya ada buat page, tapi saya tak tau macam mana saya nak letak page tu di sebelah tepi ikut tajuk.
saya dah cuba buat yang scroll button tapi macam mana saya nak link kan page saya tu, mcam mana saya nak masukkan tajuk

harap dapat membantu. terima kasih