cara disable text highlight

Dalam artikel sebelum ini saya telah masukkan cara disable right click,yang kita digunakan bagi mengelak imej disalin.tetapi itu sahaja tidak cukup kerana teks pada artikel kita perlu juga dilindungi.Jadi kali ini pula saya akan tunjukan  cara bagi menghalang teks artikel kita dihighlight dan disalin.

caranya membuatnya:

Masuk ke dashboard--Layout---Add a gadget
masuk gadget

Pilih HTML/Javascript

kod html

dan masukkan kod dibawah ini:
  <script type="text/javascript">
//form tags to omit in NS6+:
var omitformtags=["input", "textarea", "select"]
omitformtags=omitformtags.join("|")
function disableselect(e){
if (omitformtags.indexOf(e.target.tagName.toLowerCase())==-1)
return false
}
function reEnable(){
return true
}
if (typeof document.onselectstart!="undefined")
document.onselectstart=new Function ("return false")
else{
document.onmousedown=disableselect
document.onmouseup=reEnable
}
</script>

ataupun boleh juga cara ini:
Masuk kedesign-Edit Html
dan cari kod dibawah:
.post {
padding:10px;
font-size:70%;
margin: 0 0 25px 0;
-moz-user-select: -moz-none;
-khtml-user-select: none;
-webkit-user-select: none;
-o-user-select: none;
user-select: none;
}
tambahkan kod yang berwarna oren seperti diatas.
selamat mencuba.

update 10/5/2013

Post a Comment

10 Comments:

dontpushpush said...
Teknik Buat Blog

Nah...Lawan Bagi segala tutor diatas
http://eddytech03.blogspot.com/2010/12/tak-boleh-right-click-laa-kat-page.html

Kak hana said...
Teknik Buat Blog

salam...sy da try tp xboleh la..npe ye

Tinta Emas said...
Teknik Buat Blog

boleh tolong saya...
saya baru masukkan entry ari nie...lepas saya publish tetiba sidebar saya turuk ke bawah... saya benganglah...
ini adalah kejadian yang ke2...
dulu pun, saya tak tau kenapa boleh balik ke asal... tapi sebelum tu saya ada buat sesuatu kat bahagian komen....saya tutup bahagian penyedarhanaan ulasan...

adakah itu puncanya...

tolonglah saya...

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@Cikgu CTEseelok elok nya buat backup selalu.tak pasti sebabnya jadi mcm tu.apa yg boleh cikgu buat ialah kalau tak ada backup ialah masuk balik kod template kembali atau tukar template.

redzuan ridz said...
Teknik Buat Blog

bro yahaya, cara ni cuma berfungsi untk IE dengan mozilla firefox, tp ada cara nk mkatikan fungsi ni, kalau guna browser opera, mmg kod ni xberfungsi, boleh copy segala artikel.

1 cara yg bgus ialah, dengan gunakan tynt.com untuk check sper yg rembat artikel kita. kita boleh detect, sy bru je pasang kod ni. dan lagi 1 bro sy nk ucap tahniah sbb blog ni da dpt sitelink dr google, mmg hebat..

sibersensasi said...
Teknik Buat Blog

@redzuanmemang ada kelemahan nya sebab boleh disable kat browser.kod yg bawah tu kalau guna browser lain boleh copy juga.terima kasih kerana berkongsi maklumat.

Faris said...
Teknik Buat Blog

wahhhh!! thanks!! tuto nie la aku cari selame nie..!

Nurhayani said...
Teknik Buat Blog

wahhh.thank u. :)

MissQeela said...
Teknik Buat Blog

dah bleh..^_^
tenq..

Admin said...
Teknik Buat Blog

Nice Info..


http://john-komputer.blogspot.com/